3 maj 2010

Guldkant på vardagen...

Efter en veckas riktig bloggtorka blev jag idag på bussen så inspirerad att skriva igen, så jag plockade fram min lilla anteckningsbok och skrev ner dagens tre blogginlägg.

Något som jag funderat många gånger på är varför de flesta människor, inklusive mig själv, lever så för helgerna och önskar att veckorna skulle gå så fort som möjligt så att det blir helg igen?! Tänk så många dagar i livet som betraktas som tråkiga och bara går till spillo då!!
Vem har sagt att vardagen måste vara tråkig?? Själv hör jag till den kategorin människor som verkligen hatar tristess... jag blir bara så oerhört rastlös då! Det är OK om jag väljer det själv... FAST... då har jag ju egentligen inte tråkigt, för då har jag ju valt själv!!

När jag sätter mig på bussen på morgnarna så försöker jag tänka ut EN sak som förgyllt min morgon! Inte alltid det lättaste när man är en morgontrött sengångare, men man kan alltid lära sig. Det kanske till och med blir roligare att gå upp då!
Samma sak när jag åker hem på eftermiddagen. Nog måste det finnas saker på jobbet som förgyllt min dag... och tänker jag bara efter så hittar jag dem också!


Livet är för kort för att gå och vänta på helgerna... så fram för mera guldkant i vardagen!! Det är i det lilla som vi finner det stora... glöm inte det! Inga hejdundrade upplevelser jämt, det räcker gott med ett leende på bussen, en tacksam vän eller arbetskamrat som man hjälpt med något, en varm mormorskram eller ett telefonsamtal från någon man tycker om, tussilagon i dikesrenen, fåglarna som sjunger för full hals i vårsolen... Ju mer man tänker efter, ju mer kommer man på. Svårt i början kanske.. men övning ger färdighet! Och tänk vilka härliga veckor vi får!

3 kommentarer :

Sfinxen46 sa...

Det låter så fint när du beskriver dina mornar:)Och det du säger är sant.

Fast nu för tiden, när jag jobbar mycket helg, som jag gör varannan vecka och även ibland tar en extra helg, för någon som vill vara ledig, så glömmer jag bort att det är helg eller har varit helg. Ja ibland vet jag inte ens vilken dag det är, därför att nu har vi bytt schema också:) Det kanske är bra att jag inte fokuserar så mycket på helgen, för det händer att vi säger att idag lagar vi något extra gott till middag eftersom jag är helt ledig en dag. Ibland saknar jag att åka kommunalt, får då är man mera med i livet, på nåt sätt. Men tyvärr fungerar inte det för mig just nu. Pendlade från Norrtälje till Stockholm ett helt år och det var mycket roligt som hände på bussen, men på mornarna ville människor vara ifred, kom jag på, bara för att få sova den extra timmen:)
Ha en bra dag. Kram

Tina sa...

Hej vännen!!
Ååå, jag håller med dig!! Du är så klok!!!!
Ibland är det lättare sagt än gjort, men som du skrev..träning ger färdighet & livet blir ju så mycket lättare & roligare när man fått kläm på det!!!
Önskar dig en helt underbar Onsdag vännen. Du är underbar!!
Kram Tina

Annika Estassy sa...

Jag brukar försöka lägga in åtminstone en liten guldkant mån-tors, just för att få längta till en vanlig veckodag också! I morgon t.ex. blir det fika och bio med en kompis.