28 december 2010

Skräckblandad förtjusning...

Sökte ju för ett tag sedan in på tre högskoleutbildningar på distans, varav två var i grundläggande kognitiv psykologi och den tredje var en bildredigeringsutbildning och fick i början på december ett besked att jag inte kommit med på någon av dem, men att jag stod som 6:e reserv på förstahandsvalet, 16:e reserv på den andra jag sökt och bildredigeringsutbildningen minns jag inte ens, för den reservplatsen var så långt borta så där hade jag nog inte en chans. Eftersom jag är övertygad om att det är en mening med allt som sker, så tänkte jag när jag fick beskedet att det fanns en mening med det också såklart...
Men!! Efter ett andra urval fick jag häromdagen besked om att jag blivit antagen och trodde först inte mina ögon innan jag insåg att det faktiskt var sant!!

Med skräckblandad förtjusning ser jag nu fram emot 9 veckors intensivt pluggande framåt vårkanten via Mittuniversitetet i Östersund, med en obligatorisk sammankomst då jag måste åka dit.  När jag sedan var på nätet och tittade på studieplanen och kurslitteraturen tänkte jag att jag aldrig kommer att fixa det.
"Cognition, Exploring the Science of the Mind" av Daniel Reisberg.... 650 sidor på engelska!!! En utmaning utan dess like och självklart så ska jag göra mitt bästa för att fixa det trots att det var oändligt länge sedan jag pluggade och jag aldrig läst en högskolekurs. Ska bli så otroligt roligt att göra någonting bara för min egen personliga utveckling och för att jag tycker att det är intressant... utan att det behöver leda någonstans.
Och går det åt pipsvängen så stärkte det min självkänsla att jag blev antagen och jag gjorde så gott jag kunde... fast nu ska jag ju inte ta ut någonting i förskott!

4 kommentarer :

Maria Björkman sa...

Du kommer att fixa det alldeles galant, just på grund av att du har lusten som drivkraft. Jag har gjort som du tidigare, också för mitt eget höga nöjes skull, och det är skitkul och stärkande!

Annika Estassy sa...

Vad härligt Pia, jag säger som Maria - när man drivs av lust så fixar man allt!
Själv kom jag på 2:a reserv och där blev jag kvar. Men - jag söker nästa termin igen! :)

Goldas Blogg sa...

Grattis vad roligt, jag håller tummarna :), lycka till!

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

Grattis Pia! Vad kul. Du kommer att klara det finfint!