19 december 2010

Varför förta sig...

För varje år som går blir jag latare och latare vad julen beträffar. När barnen var små och när de fortfarande bodde hemma kändes det mysigt att julpyssla, göra julgodis, baka sju sorters kakor, mjuka kakor, rulla köttbullar och allt vad som julen hör... men nu gör jag bara det jag själv vill. Barnen har fått välja varsin kaksort jag ska baka, sen blir det kanske bara min mjuka kanelkaka och inget mer.
Kan inte hjälpa det, men blir tokig på all präktighet kring julen, allt stressande och all julklappshysteri. I år har jag skickat efter nästan alla julklappar på internet, orkar inte trängas bland julstressiga människor utan vill njuta av det vackra kring den här tiden istället. Har dessutom dragit ner på julklappsköpandet till det minimala och det enda jag själv vill ha är en lugn jul. Sen har jag ju som vanligt köpt mig själv en julklapp som jag inte kan röja i dagsläget eftersom dottern ska få samma sak... :)

Vill strosa i min egen lilla stad eller i Gamla stan i Stockholm, titta på julskyltning och vackra gatubelysningar, slinka in någonstans för ett glas vin eller en varm mugg kaffe och bara njuta av att finnas till.


Helgen har varit lugn trots att jag tänkte fixa lite hemma... åkte istället till ex-särbon igår och tittade på de tre filmer jag hyrde i fredags kväll, "The boys are back", "The Greatest" och "An Education" och det var skönt att bara softa i varsin soffhörna. Idag åkte julgranen fram.. för första gången i hela mitt liv flera dagar före julafton, annars brukar jag alltid ta fram den dagen innan. Eftersom jag är allergisk mot äkta gran så ligger den så snällt och väntar år efter år. Är alltid lika förvånad över att julgransbelysningen är hel, har ändå haft den i 30 år...!!! Och att mina julfåglar som jag gjorde när jag hade dottern i magen för 29 år sedan fortfarande håller!! Äldste sonen sade att jag nog är den enda människa han känner som har julgran när barnen flyttat hemifrån, men för en obotlig romantiker som älskar julen är det otänkbart utan, och så kanske barnbarnen kommer hit också.
Snön fortsätter falla, om än lite väl mycket just nu, och julstämningen börjar smyga sig på...
helt utan att jag förtar mig!

3 kommentarer :

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Jag har tagit det väldigt lugnt. Tänkte börja julstöka i morgon.

Tack för ditt fina inlägg.

Ha en skön söndag!

delfinolins hälsoblogg sa...

Jag tar det också lugnt, ingen stress o är nöjd att jag har stämning o lagom städ med doft av god eterisk olja :) En lugn, skön jul önskar jag mig o ska få det också :)
Kraamis med julefrid o harmoni :D

Klokegård - Designa ditt Liv! sa...

Sv: Vad härligt att höra att det fungerade på en rotfyllning.

Ha en skön dag!