11 januari 2011

Att vänta in sin själ..

Bloggvännen, tillika författarinnan, Eva Swedenmark, skrev i sin blogg förra veckan om hur hon blev upplyft efter en intervju med Patricia Tudor-Sandahl och uppmanade till att läsa hennes böcker. Jag blev inspirerad och letade fram en av de böcker jag har utav samma författarinna, "Eftertankar", från vilken jag snott dagens rubrik. Hon skriver i den boken på ett självklart sätt om vardagliga tankar och funderingar som är lätta att ta till sig och applicera i sitt eget liv.
Ibland tänker man att det är så mycket som man ska göra, hinna med eller borde så att det blir stopp i huvudet och kroppen, men när man slutar anstränga sig och istället väntar in sin själ så kommer saken av sig självt. Det är precis det jag upplever just nu!


Alla mina "måsten" inför julen lät jag bli och de krav jag lätt ställer på mig själv har fått vara. Jag har njutit av barn, barnbarn, underbara vänner, ledig tid och fått ny energi... någonting som jag verkligen längtat efter och väntat på. Jag vet att den alltid kommer och när jag uppfylls så känns det fantastiskt, min själ får bestämma och då blir det bäst!
Nu upptas mina tankar av förestående tapetsering och möblering av sonens rum, vilket inte är aktuellt förrän han hittat något alldeles eget i Stockholm, men som ändå är en behaglig sysselsättning. Att få använda sin kreativitet och skapa i tanken till ett framtida projekt är underbart. Försöker komma igång med träning efter alldeles för långt uppehåll, känner mig peppad och  motiverad och tycker att det är härligt att låta kroppen få jobba. Denna gång ska jag skynda långsamt och vänta in min själ... kanske kan det då bli ett bestående behov.

3 kommentarer :

delfinolins hälsoblogg sa...

Energipåfyllnad och att invänta själen - att lyssna o känna vad JAG vill - är bara sååå viktigt :)
Håller tummarna för dig och ger dig en peppande varm kram med kärlek o allt bäst NU :D

Nincasol sa...

Vi kanske kan låna böcker av varanadra då. Du och jag.
Har precis beställt en bok från Ad Libris som jag rescencerades på TV häromdagen och som verkade intressant.
"S som i Syster" av Nina Wähä.
Den handlar förstås om systerskap precis som namnet anger anar jag.

Beställde Alex Schulmans senaste samtidigt och jag lär få den signerad.
Den boken lär handla om kärleken till hans Amanda.
Läste hans förra bok som var väldigt bra och som handlar om hans pappa.

Ha det gott fina Pia.
Varm kram
PS.Anlände hit från Ensamma pappans blogg. Så vackert han skriver om kärleken till sina barn. DS

PS IGEN.
Japp. Jag måste också börja träna och motionera igen. Vintern med altl chokladgodis som jag proppat i mig har satt sina spår runt höfter och mage och egentligen precis överallt. DS

Helene sa...

Vänta in själen låter underbart... Tack för boktipset! :)

Kramkram, Helene