27 februari 2011

Bokmal...

Ända sedan 6-årsåldern då jag lärde mig läsa har jag haft näsan i någon bok och varit helt uppslukad av böckernas värld under perioder. Minns speciellt en semesterresa runt Europa med familjen när jag var 15 år och jag hade en hel trave böcker med mig som jag läste under de veckorna. Det finns ett antal fotografier på mig i mammas fotoalbum där jag står eller sitter och har en bok i händerna.

Gymnasiets humanistiska linje gav också många tillfällen till att läsa litteratur som man "bör" ha läst innan man dör och ända sedan jag flyttade hemifrån vid 17 års ålder har jag varit medlem i minst en bokklubb. Så fort jag eventuellt gått ur en, så har det inte tagit lång tid förrän jag varit medlem i en annan. Verkar vara obotligt!


Är mestadels allätare när det gäller litteratur och har svårt för att hålla mig från bokreorna trots att bokhyllan svämmar över av böcker och de står i dubbla rader lite här och där. Efter att ha haft en lång torrperiod vad gäller läsning har jag nu kommit in i en igen. Tror att det beror på att jag var sjuk och därför fick fart på läsandet. Nu har jag svårt att hålla mig ifrån böckerna. Köpte tre böcker på bokrea igår. "Furioso", en kriminalroman av Carin Barosch Edström som utspelar sig i Stockholms skärgård. "Efterdyningar" av Anita Shreve som utspelar sig på en prestigefylld internatskola i New England (som jag redan läst ut och varmt kan rekommendera!). Och sist men inte minst Bob Hanssons underbara "Kärlek, hur fan gör man?"
Blir nog inte de sista jag köper de närmsta veckorna heller om jag känner mig själv rätt.
Böcker berikar fantasi, sinne och ordförråd och är en outsinlig källa till glädje. Och nu måste jag ju passa på att läsa skönlitteratur innan jag börjar studierna, för sen lär jag väl inte ha tid med någonting annat än studielitteraturen.
En gång bokmal, alltid bokmal!

5 kommentarer :

Marie sa...

Känner igen mig - har alltid läst...många böcker har det blivit och också här är det dubbla rader i bokhylla. Kra

Kim M Kimselius sa...

Älskar också böcker och samlar på hög för att läsa när det blir tid över... Har läst några böcker av Anita Shreve och tycker mycket om dem.
Kram Kim

delfinolins hälsoblogg sa...

Jag HAR läst mycket FÖRR - innan jag brände ut mig . . .
Så jag HAR många böcker, två fulla bokhyllor, där det trängs både romaner, Anders Fogelströms osv - och så naturligtvis massor av litteratur över hälsa osv :)
Underbart att läsa om din resa som ung med massor av böcker med :)
Och du - lycka till med studierna :)
Kramis på dig o ha de bäst :D

Anna sa...

Har varit dålig och läsa en period nu, ska kika lite på rean nu och se om jag kan hitta någe.
Då har du en hel del böcker hemma :)
ha en bra kväll!

Goldas Blogg sa...

Ja det är härligt med böcker och ord som berikar.